Az Új KALÁSZ 2016. február–márciusi száma.

Tartalomjegyzék

Ludak, lovak és másféle jószágok (Nemes Éva)
  3
Visszatérés értékekhez (Dr. Demeter Katalin)
15
Ismét nevesített esztendőt kezdtünk
  4
Gergő jó gazda lesz (Hosszú Ferencné)
15
A címoldal képéhez (Magyar Kurír)
  4
80 éves a Kalász (martonvásári meghívó)
16
Szibéria erős angyala (Christian Feldmann)
  4
Mesés szentbeszéd (N. Székely Noémi)
17
Irgalom és irgalmatlanság (Nényei Gáborné)
  6
Azt olvastam az újságban (Unger Zsuzsa)
20
Bogár Miska (Gárdonyi Géza)
  7
Kedves Lányok! (Szilágyi Melinda)
21
Ima az irgalmas Jézushoz (Hegyi Éva)
  7
Rákok a kosárban (Dr. Pávics Lászlóné)
22
Márk evangéliuma 6. (Dér Katalin)
  8
Találós kérdés mondókák
22
Három stáció (Unger Zsuzsa)
10
Hírek, események (Nagykáta, Kistarcsa, Madaras, Budapest: tisztújítási felhívás)
23
Rügyfakadásra várva (Lechner Judit)
11
Vitaminkifli (Nagy Orsolya: recept képpel)
25
A Nőnap munkásmozgalmi eredete (Nemes É.)
12
Márton nyomában: Szombathely (Vlasits Györgyi)
27
Fazekas Mihály (internet alapján)
13
Bibliai tárgyú gyermekrajzok
28

Részletek

A címoldal képéhez

Marko Ivan Rupnik szlovén jezsuita művész alkotása, eredetije Rómában a Termini pályaudvar közelében található hajléktalanszálló kapuját díszíti. 2015. december 10-én leplezték le az Irgalmasság szentéve alkalmából.
A mozaik a Fiút állítja elénk, aki vállára veszi az eltévedt embert.

Szibéria erős angyala

A táncestélyeken folytatott sekélyes fecsegés hamarosan unalmassá vált számára. Elsa pontosan megfigyelte az orosz társadalom égbe kiáltó igazságtalanságait. A szentpétervári Szent Miklós kórházban látta a német hadifoglyokat; később tehervagonokban szállítják majd őket a jeges Szibériába, kabát, sapka,és kesztyű nélkül.

Irgalom és irgalmatlanság

A gyermeki tekintet, a szűzi tisztaság, az anyaság, mind tükör, amelybe belepillantva szembesül az ember saját gyarlóságával. Ám, ha az ember nem mer a gyarlóságával szembesülni, ha nem nevezi nevén a bűnt, ha nem ismeri az irgalmat, ha nem ismeri az Isten bárányát, aki elveszi a világ bűneit, ha nem hisz a bűnök bocsánatában – talán nem is tud róla, hogy ilyen létezik – inkább nem néz a tükörbe.

Márk evangéliuma 6.

Az ókorban a pénz a legfontosabb reklámfelület és propagandaeszköz. Az érmén a római császár képmása volt látható és a politikai széljárásnak megfelelő körirat. Jézus a válaszát nem elmondja, hanem eljátssza a környezetével. Az érme a császár képmását hordja, ezért kell oda adni neki; az ember viszont az Isten képmása, ezért önmagunkat neki kell szánnunk.

Három stáció

Lehet elegánsan végigpipiskedni az életen, de az, hogy nem bukik az ember – nem érdem. Valószínűleg kiépített úton járt, és sohasem terepen. Mindegyikünknek megvan a maga életútja, de az nem tőlünk függetlenül létezik. Lépéseink alatt szelídül úttá a bozótos, göröngyös föld.

Rügyfakadásra várva

A káposztafej is egy óriási rügy! Ha kettévágjuk, megcsodálhatjuk az egymást borító levelek rendjét, ahogy kívülről gömbölyűre formálódva takarják a szabad szemmel ilyenkor még szinte láthatatlan virágkezdeményt. Itt egyetlen év gyűjtögető, építő munkájának eredménye sűrűsödik a káposztafejbe. A rügy „vágya” persze itt is a kibontakozás, virágba szökkenés lenne, ezért néha előfordul, hogy meleg, nyirkos helyen egyszer csak megpattan a káposzta teteje, megmozdul a virágkezdemény, áttörve a körülötte engedelmesen szétnyíló levelek között a világosságra.

Fazekas Mihály

Neve általában főművét, a Lúdas Matyit idézi fel az olvasók tudatában, mert ezzel az elbeszélő költeménnyel írta be nevét irodalomtörténetünkbe. – Mindezek mellett tevékeny közéleti ember maradt mindhalálig. Mivel értett az okos gazdálkodáshoz, hamarosan ő lett a Kollégium gazdasági vezetője, majd később közismert becsületessége folytán Debrecen város főpénztárnoka. Ő szervezte meg a debreceni ún. ,,polgárkatonaság”-ot, (mai szóval rendőrséget), melynek ő lett a kapitánya.

Márton nyomán: Szombathely

Márton Savariában, a mai Szombathely városában született és töltötte gyermekéveit; akkortájt, amikor az egyháztörténelemben az a bizonyos konstantini fordulat (313) bekövetkezett. A korábban üldözött közösség elnyerte az egyenjogúságot, majd néhány évtized leforgása alatt birodalmi egyház, illetve államvallás lett belőle.
Az egyházi törvények ezután a birodalom törvényeinek számítottak, így akik egyházi fenyíték alá estek, az állam részéről is büntetést várhattak.
Márton szülei pogányok voltak. Gyermekük nevében Mars hadisten alakja rejlik.